Zonbescherming is al heel wat jaren een hot topic. Dat iemand zich moet beschermen tegen de schadelijke effecten van de zon, daar is geen discussie over mogelijk. Maar nog altijd zijn vele vragen ontrent het onderwerp zoals: Wanneer en hoeveel moet ik smeren? Reguliere zonnebrandcrème of natuurlijke zonnebrandcrème? Welke beschermingsfactor moet ik gebruiken? Welke schadelijke gevolgen heeft zonnen? Wat zit er precies in jullie natuurlijke zonnebrandcrème? Enzovoort.

Deze blog geeft antwoord op al deze vragen. Om te weten hoe jij jezelf (en je kinderen) het beste kunt beschermen, is het belangrijk om te begrijpen hoe verbranding en bescherming in z’n werk gaat. Daarom bespreken we de volgende onderdelen:

 De zon 

- De zon en de zonnekracht
- UV-straling 
- De diverse huidtypen
- De beschermingsfactoren
- Minerale UV-filters
- Verzorging voor, tijdens en ná he zonnen

Als je daarnaast of na het lezen nog vragen hebt, kun je deze natuurlijk altijd stellen, want daar zijn we immers voor!



De zon en de kracht van de zon:

Één van de weinige zekerheden in het leven, is dat de zon elke dag opkomt in het Oosten en weer ondergaat in het Westen. Zonder zon geen leven op Aarde. Lekker voor een aangename temperatuur. Goed voor de vorming van vitamine D en natuurlijk voor een mooie gezonde tint op de huid. De schadelijke effecten van de zon worden echter helaas nog al te vaak onderschat. In zonlicht zit UV-straling. UV-straling is niet per definitie schadelijk – het kan zelfs positieve effecten hebben op bijvoorbeeld de huid. Echter, wel met mate. Als het lichaam wordt blootgesteld aan een te hoge hoeveelheid UV-straling, dan kan het eiwitten in lichaamscellen en het DNA aantasten.

Het bekendste schadelijke effect van te veel UV-straling is erytheem, oftewel verbranding van de huid. Daarnaast verouderd de huid door overmatig zonnen veel sneller. Ook een zonne-allergie of een zonnesteek kunnen gevolgen zijn, maar die komen veel minder vaak voor. Grote schrikbeeld is echter huidkanker. In het kort, vrije radicalen in ons lichaam kunnen het erfelijk materiaal in de huidcellen veranderen/beschadigen waardoor huidkanker kan onstaan. Jaarlijks krijgen 40.000 tot 50.000 mensen de diagnose huidkanker, waarvan enkele honderden overlijden. Een deel daarvan kan worden voorkomen door een goede bescherming tegen de zon. Het is niet exact bekend hoeveel gevallen van huidkanker wordt veroorzaakt door overmatig zonnen. Maar uit onderzoek van het KWF gaat het in veel gevallen om verbranding door UV straling (uit zonlicht en zonnebank apparatuur). Huid kanker kan immers ontstaan door teveel en te vaak zonnen met verbranding tot gevolg. Maar ook wanneer je niet (meer) verbrandt, kan je huid beschadigen. Zelfs als je al een kleurtje hebt en niet (snel) meer verbrandt, is voldoende bescherming tegen de zon belangrijk!

De zon schijnt elke dag. Ook al is het niet altijd zonnig, dat betekent niet dat de zon niet schijnt. De zonnekracht geeft aan in hoeverre UV-straling ook daadwerkelijk de Aarde bereikt. Dit wordt beïnvloed door wolken, stof en vocht in de atmosfeer, alsook de hoeveelheid ozon. Aan deze zonnekracht zijn waarden gekoppeld die aangeven hoe lang je in de zon kan zitten voordat de huid verbrandt.

Zonkracht tabel

UV-straling:

Om je te beschermen tegen de schadelijke effecten van de zon (UV-straling) is een UV-filter heel erg belangrijk. We maken onderscheid tussen UVA-, UVB- en UVC-straling. UVC-straling wordt gefilterd door de ozonlaag en bereikt de aarde niet. UVA en UVB straling bereiken de aarde wel. Het is dus van belang om je tegen beide type straling te beschermen. Als ezelsbruggetje om te onthouden wat de gevolgen zijn van de verschillende soorten stralingen: UVA heeft als gevolg Aging, ofwel veroudering van de huid. UVB heeft als gevolg Burning, ofwel verbranding van de huid.


De verschillende huidtypen:

In elke natuurlijke zonnebrandcrème zit een beschermings factor oftwel SPF (Sun Protection Factor). De SPF geeft aan welke mate bescherming het zonnebrand product geeft. Hoe hoger de beschermings factor (SPF), hoe langer je in de zon kunt blijven en de kans op verbranding zo klein mogelijk blijft. Een aantal vuistregels moeten dan wel worden aangehouden en dat zijn; welk huidtype heb ik? Welke factor moet ik minimaal gebruiken en in welke hoeveelheid moet in mijn natuurlijke zonnebrandcreme aanbrengen. Last but not least vermijd de zon (in de zomer of bij sterke zonkracht) zoveel mogelijk tussen 12:00 en 16:00. Hieronder een overzicht met de verschillende huidtypen en kenmerken:

 

Huidtypes

Tabel 2. De diverse huidtypes en de wijze van verbranding i.s.m. KWF Kankerbestrijding.

 Ook op de website van het KWF is nog veel meer nuttige informatie te vinden over verantwoord zonnen: http://www.kwf.nl/preventie/zon-verstandig/Pages/default.aspx

 

 

 Natuurlijke zonnebrand producten van Alga MarisOns SPF-advies per huidtype:

Huidtype I: factor 50
Huidtype II: factor 50 (minimaal: factor 30)
Huidtype III: factor 30
Huidtype IV: factor 30 (minimaal: factor 15)
Huidtype V: factor 30 (minimaal: factor 10/15)
Huidtype VI: factor 30 (minimaal: factor 5)


Waarom factor 50?

Over het algemeen smeert iedereen te weinig van zijn of haar zonnebrand product. Wanneer je de zonnebrand minder dik aanbrengt, dan behaal je ook niet de beschermingsfactor zoals aangegeven op de verpakking. Dat is een van de redenen waarom wij ook factor 50 adviseren, in elk geval voor de zeer lichte en lichte huid. Huidtypes I en II zullen immers ook veel sneller verbranden dan bijvoorbeeld huidtypes III.

 

 

UV-filters zitten tegenwoordig in allerlei producten. Niet alleen de gebruikelijke zonnecrèmes en -lotions, maar ook in steeds meer andere cosmeticaproducten voor bijvoorbeeld je lippen of make-up. Heel veel reguliere/bekende zonnebrand producten, bevatten synthetische, of zelfs giftige stoffen (die ook gelinked kunnen zijn aan kanker). Dit is heel dubbelzinnig. Enerzijds bescherm je de huid tegen schadelijke effecten van de zon, maar anderzijds breng je wel allerlei giftige en schadelijke stoffen aan op je huid, die deze vervolgens absorbeert. Lood om oud ijzer! Kies daarom bewust voor natuurlijke zonnebrandcreme met natuurlijke minerale UV-filters.

De bekenste natuurlijke minerale filters zijn titanium dioxide en zincoxide. Op het etiket van je zonnebrandcrème kun je de ingrediënten vinden die gebruikt zijn in het product. Wij hebben ook bij elk product de ingrediënten lijst (INCI) vermeld zodat je altijd kunt nakijken welke ingrediënten er gebruikt zijn. Reguliere zonnebrand producten van grote cosmetica fabrikanten maken nog altijd gebruik van veel giftige, schadelijke en synthetische zonnefilters. Een aantal van deze ingrediënten zijn discutabel wat betreft veiligheid en mogelijke gezondheidsrisicos. Sommige ingrediënten (die ook in zonnebrandcrèmes voorkomen) worden zelfs in verband gebracht met de vorming van kankercellen. Vermijd in elk geval producten met Oxybenzone (benzofenon-3, Octinoxate (octylmethoxycinnamaat), Padimaat O (Octyl Dimethyl PABA / PABA Ester) Menthyl anthranilaat. Bij Besopure vind je uiteraard enkel natuurlijke zonnebrandcreme zonder deze schadelijke stoffen.


Verzorging voor, tijdens en na het zonnen

Naast de keuze voor een goed product, is ook de wijze, het moment en de frequentie van het aanbrengen van een zonneproduct heel erg van belang. Het British Medical Journal heeft daarvoor richtlijnen aangegeven. Deze richtlijnen zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat daadwerkelijk de beschermingsfactor, die op het product staat aangegeven, wordt gehaald. Hoeveel moet je gebruiken? Zo wordt voor een zonnecreme/lotion geadviseerd om twee lijnen van de crème/lotion uit de tube te knijpen (van de handpalm tot de vingertop van de middelvinger) en deze aan te brengen op het hoofd, nek en gezicht, armen, rug, borst/buik, benen en voeten. Zeg nou zelf, deze richtlijn maakt het een stuk makkelijker om te bepalen welke hoeveelheid je moet smeren. Indien je in het water bent geweest of na langere periode in de zon (2 uur) adviseren wij ook om je zonnebrandcrème nogmaals aan te brengen ook wanneer de zonnebrandcrème waterproof/water resistent is. Water, het afdrogen met een handdoek, zeezout, etc. zijn factoren die altijd een deel van het zonnebrand product zullen verwijderen van de huid.

Naast het gebruik van een UV-filter, is verzorging van de huid na in de zon te zijn geweest, ook heel erg belangrijk. Met een goede after sun kan de huid worden verkoeld en verfrist en wordt uitdroging voorkomen. Hydratatie van de huid is dus het sleutelwoord. Een een fijn pluspunt, een after sun zorgt ervoor dat de bruine tint op je huid langer mooi blijft. De aftersun producten van Alga Maris die we aanbieden in onze webwinkel bevatten, net als de natuurlijke zonnebrandcrème van Alga maris, een algen extract dat fungeert als anti-oxidant. Dit algen extract genaamd Alga-Gorria neutraliseert *vrije radicalen, die anders huidcellen kunnen beschadigen.

(*vrije radicalen ontstaan door de blootstelling aan UV straling)

Last but not least, om ervoor te zorgen dat je lichaam toch genoeg vitamine D kan aanmaken, is een zonlich natuurlijk wel belangrijk. 15 a 30 minuten zonlicht "pakken" in de ochtendzon of late-middagzon is ruim voldoende. For now, ENJOY the sun!


Bronnen:

http://www.kwfkankerbestrijding.nl
http://www.melanoom.nfk.nl/
http://www.huidfonds.nl/
http://www.knmi.nl/
http://www.milieucentraal.nl/
http://ec.europa.eu/